torsdag, oktober 20, 2005

Slaglängd

nu har man fastnat i ennu en tankebana , nämligen hur slaglängden på motorn har betydelse för puls och trycket till turbon (avgaserna)
om man tänker sig 2st lika stora motorer till volym och flöde ut ur toppen, varav den ena har enormt långt slag och den andra stort borr
eftersom vid samma varvtal så tar det lika lång tid för båda motorerna att göra alla 4 takter
när jag koncentrerar mig på främst trycket så har jag kommit fram till att motorn som har längre slag kommer ha lägre högsta tryck men mer jämt tryck ut till turbon och motorn med större borr kommer ha rätt så högt högsta tryck men trycket kommer vara långt från konstant dvs kraftigare pulser

så visst borde motorns geometri påverka turbovalet? för vissa turbos tar tillvara trycket bättre och andra pulserna bättre

såhär vid läggdags så ska jag försöka sova på tanken om när man ska öppna avgasventilen för dessa olika motorer
fårse om hjärnan löst problemet imorgon ;)

tänker förövrigt skaffa hem lite läsning iform av böcker .... och jag som hatar böcker och engelska hur ska detta sluta :iaf så blir valen : Maximum Boost av Corky Bell samt Forced Induction Performance Tuning av A Graham Bell eventuellet även Turbochargers and their applications

2 Comments:

At 2005-10-20 15:32, Blogger Big Al said...

faktiskt inte blandat ihop :)
ska fundera ur vevstaks längden framöver

låter bra får ta och se om jag får tag i den boken :)

 
At 2005-10-20 16:14, Blogger Big Al said...

haha nee ^^

 

Skicka en kommentar

<< Home