onsdag, januari 02, 2008

Tändstift

Funderat lite om dubbla tändstift per cylinder i motorer och kom fram till att det är bara fördelar om de placeras rätt, saken är den att man får 2 flamfronter som möts och flamfronten blir då dubbelt så snabb man får då mindre chans för knack och kan ju lägga tändningen destå senare, öka kompressionen och squish:et så bättre verkningsgrad uppnås
problemet är att i en topp med 4-ventiler per cylinder så får de helt enkelt inte plats

Fick veta att stift som jag sagt var bäst just för att jag testat mig fram i praktiken även visat sig vara bra i teorin
Platinum stift rengör sig själva tillräckligt bra så de kan gå ner i storlek på elektroden och får därmed en mycket mer koncentrerad gnista (om jag nu minns rätt)

Sen vill jag ha så varma stift (mycket porslin) som möjligt just för att inte öka kompet ( jaja många cc då :P ) och låta restgaser ligga kvar långt inne i stiftet