torsdag, oktober 20, 2005

öppning ventil kontra slaglängd

nu har jag tänkt litegran iaf dock mycket som snurrar runt

avgasventilen är nog smartast att öppna lite senare på motorn med mycket slaglängd för att få lite starkare pulser, skulle man öppna jättetidigt så skulle det mest bli ett jämt tryck MEN eftersom trycket i cylindern är bra mycket högre om man öppnar riktigt tidigt så är det nog smart att vänta några vevaxelgrader så trycket hinner sjunka lite innan man börjar öppna

på motorn med mycket borr så är tanken att öppna tidigare än på motorn med längre slag, min tanke är att det är svårare att få ur avgaserna ur motorn med större borr och man vill kanske ha ett stort tryck som skuter ut i grenröret och skapar ett lokalt undertryck som drar ur de lite avgaser innan insugsventilen öppnar och sköljer ur det sista

sen börjar det snurra runt lite angående hexxons idé om olika vevstakslängd så jag skriver ur mina första tankar dvs ...
med längre vevstake så minskar kolvhastigheten och då borde man ha längre tid på sig att få ur avgaserna och då är det svårare att få kraftiga pulser och trycket kommer vara relativt konstant och torde bli ganska lågt vilket oxå har en fördel iomed avgasmottrycket kommer minska och har man då högre ladd än avgasmottryck så kommer det vara mycket lätt att "skölja" ur förbränningsrummet på avgaser, overlapet på kammarna behöver inte vara så enormt stort och därmed "slösa" på inkommande luft som i sintur kommer få kompressorn i turbon att arbeta effektivare
och andra sidan om man har korta stakar så kommer vridet bli högre och även lägga högsta vridmomentet i takten tidigare kommer även bli en mycket felaktig vinkel som veven knappast är byggd för att tåla

ska fundera lite mera angående båda frågorna är endel parametrar man totalt glömmt

2 Comments:

At 2005-11-18 19:27, Anonymous Anonym said...

En fråga; hur kan vevstakslängd inverka på kolvhastighet? slaglängd inverkar på kolvhastighet eftersom vid ett givet varvtal färdas kolven en längre/kortare sträcka.Att en lång vevstake ger gynsammare geometri (rod angularity) i motorn är jag helt med på, men hur kan den inverka på kolvhastighet?

 
At 2006-12-04 16:24, Blogger Big Al said...

glömde skriva max-kolvhastighet minskar :)
lite svårt att ändra kolvhastighetens medel med fast rpm och slag ;D

 

Skicka en kommentar

<< Home