tisdag, maj 20, 2008

Kortare grenrör

Har kommit på 2 lösningar som man skulle kunna använda sig av för att kunna bygga ett väldigt kort grenrör båda är igentligen extremlösningar men varje millimeter räknas eller hur? :)
Ena är att fräsa i toppen så flänsarna kommer in längre för oftast har man pinnbult och då är det bara att borra upp hålen för pinnbultarna på flänsarna så de blir större och sen inte fräsa just vid pinnbultshålen på toppen så man kan ha kvar hela gängen på pinnbulten, enda problemen med denna lösning är att först kan man inte fräsa in hur långt som hällst på toppen innan man kommer in i kylkanaler och sen så "kan" man inte fräsa djupare än flänsarna är tjock för då måste man göra nån specialhylsa på varje pinnbult för att kunna dra fast grenröret
Lösning nummer 2 är att när man svetsar röret som ska fast i flänsen mot toppen så svetsar man röret på baksidan av flänsen och sen slipar slätt just för att kunna ha en böj och då börja med den mycket tidigare dvs hela flänsens tjocklek eller om man gör en övergång från t.ex rektangel till runt rör så blir övergången mycket kortare

2 Comments:

At 2010-03-24 21:51, Anonymous Anonym said...

Vad snackar du om? De där har ju ingenting med grenrörsdesign att göra. När man konstruerar grenrör tar man ju hänsyn till längden från avgasventilen/förbränningen.

 
At 2010-03-25 18:42, Blogger Big Al said...

Självklart så tar man hänsyn till längden på en sugmotor.
Men i detta fallet (och i alla andra fall) så menar jag på turbomotorer och där så är avstämningen inte önskvärd då den både är väldigt liten då turbin slår sönder backpulser igenom den och att energien du tappar på att göra ett längre rör för att få en avstämning blir sämre än avstämningen som sådan.

 

Skicka en kommentar

<< Home