fredag, oktober 21, 2005

Flygplansvinge

tyvärr vart det inte så mycket tänkade ang slaglängd och ventilöppning men jag fastnade i nått helt annat :)

Satt och funderade lite på jobbet idag hur man ska kunna öka flödeshastigheten utan att öka trycket i hela systemet och kom fram till att flygplansvingen är en himla bra utgångspunkt för detta :D
men vars ska jag placera den?
vars vill man ha högre flödeshastighet på små ytor?
turbinblad var min tanke ... men hur?
först tänkte jag man använder en turbo med ported shrout (stavning?) och låter ena sidan vara plan (dvs den sida som ported shrout luften går in) och andra ha "bullen" (dvs framkant av flygplansvingen) just före turbinbladen så flödeshastigheten minskar för att sedan öka och träffa ytterkant på turbinbladen just när hastigheten är som högst
men detta fungerar bara om lufthastigheten är lika hög på ported shrout sidan

min andra tanke var att använda sig av en egen designad VNC men utan att "klaffarna" rör sig
tanken är att anända sig av flygplansvingeformen nu igen dvs man formar t.ex 4 st "klaffar" så
för att sedan svetsa fast de nära turbinbladet och ha "bullen" före turbinbladen så när luftenhastigheten är som högst så träffar det bladet , och "klaffen" vill jag ha en vinkel på så baksidan inte gör så luften går in turbin utan far just förbi

frågan är om det kommer fungera och/eller vars annars jag ska placera min plygplansvinge ? ;)