söndag, oktober 23, 2005

Turbomotors geometri

I helgen vart det lite mer funderingar ang slaglängd,vevstakslängd ,ventilöppning samt portning och jag kom fram till följande:
det är pulserna man vill åt ...
så på en turbomotor vill man ha kort slag för att få snabb kolvacceleration och därmed starkare pulser ut mot turbon,
man vill även ha kortare stakar då det ökar kolvhastigheten och ökar pulsernas tryck därimot är det på en turbobil svårt att använda korta stakar då det kommer bli så hög kolvacceleration att bottendelen på motorn kommer ta skada
ventilöppningen vill vi ska ske så nära bmep som möjligt utan att turbin eller avgashuset tar skada pga den höga värmen, ventil accelerationen ska även vara så hög det bara går dvs kammen ska se ut som en fyrkant från sidan ^^ , allt för att nå maxlyft så tidigt som möjligt, ventilen ska även ha så högt lyft som är möjligt

portningen ska vara så extrem som möjligt flödet ska hellst vara lika hela vägen från ventilen till turbon dvs toppen ska flöda lika mycket ut som ett av röret i grenröret flödar