torsdag, november 17, 2005

Energie

Hur maximerar man den mekaniska energien som utgör motorns huvudsyfte? , att driva runt en axel (vevaxeln) med maximal effekt (varvtal och vridstyrka)

Eftersom mer än 60% av motorn förluster går ut i värmeenergi så är det denna energie vi hellst vill omvandla den till mekanisk energie
Hur gör man då det smartast?

ca 38% försvinner som värmeenergie i avgassystemet men eftersom vi "redan" har turbo så har vi börjat använda rätt mycket av den energien men självklart så finns det förbättringar t.ex om man väljer en turbo med högre verkningsgrad så kommer mer värmeenergie omvandlas till mekanisk energie och motoreffekten ökar genom högre volymetriskeffektivitet samt ökad verkningsgrad på motorn iformav blandannat mindre värmeförluster (t.ex lägre avgasmottryck)

ca 16% är värmeförluster i kylvattnet, så en ökad kylvattentemp skulle medföra mindre värmeförluster och ökad effekt men här är det också svårt att öka värmen eftersom den kan orsaka motorhaveri pga materialen ej tål värmen eller expanderar för mycket
Här kan man även minska värmeförlusterna iform av annat materialval man t.ex använder ett motorblock med dålig värmeledningsförmåga och ett kylmedium som är bättre på att ta bort "hotsports" (som Evanscoolings kylmedium ;)

ca 9% är till den omkringliggande luften, här går det ändra materialval på tryckrör,insug plenum, grenrör osv för att inte släppa ur värmen/kylan det går t.ex coata och linda grenröret för att inte värma luften samt bygga plenum i nått material som har dålig värmeledningsförmåga

Nu har jag svammlat en massa om energiförluster men hur är det med energievinster på veven?
Hur ökar man dem?

Eftersom motorns "inkommande" energie är bensin och luft så är det en optimal förbränning av detta man söker
t.ex så kan man använda spridare med bättre dimmning och om man kan så ska man rikta dem mot ventiltallriken för att dimma bränslet i cylindern samt förånga det lite m.h.a värmen på ventiltallriken för att ytterligare förbättra dimmningen i cylindern, man bör använda ett tändsystem som klarar förbränna blandningen optimalt och så snabbt som möjligt