lördag, december 09, 2006

Portning

Har funderat lite över portning av topplock

funderar om man skulle ta och ha avgassidan lika stor i tvärsnittsarea från ventil till turbo dvs porta t.ex 29mm helavägen om man har ca 28mm avgasventil och sedan ha en kam som har lite längre duration istället för att gå upp i dimention på ventilen och portningen dvs ta ut avgaserna en lite längre tid och ha istället högre gashastighet för att få fart på turbon
för på avgassidan vill man ju inte ha nån form av ökning av tvärsnittsarean nånstans så då kan man gärna ha samma tvärsnittsarea på grenröret oxå för att få bästa spoolen dvs portningenstvärsnittsarea * 2 = tvärsnittsarean på grenröret om man har 2 avgasventiler (16V på 4cyl)

på insug därimot är jag lite kluven där vill man inte ha för låg gashastighet för att bränslet ska beblanda sig bra med luften men man kör ju endå överladdat så frågan är om man kan köra "så stort som möjligt" och då bara tappa när man inte har ladd givetvis vill man fortfarande porta som man gör med en sugmotor det övriga dvs venturi in och sen diffuser