fredag, maj 26, 2006

Tändsystemet

Har grubblat över vilket tändsystem man bör ha på en turbomotor
Lite snabb info om de olika

CI – Coil ignition
TSI (TI) – Transistorized ignition
MI – Magnetic ignition
CDI – Capacitor discharge ignition

Man vill ha ett system som har hög tändspänning för att kunna ha längre gap på tändstiftet och endå tända blandningen sen vill man ha hög tändenergie för att alltid kunna tända blandningen trots högt cylindertryck (som det gärna blir i en turbomotor) och till sist vill man ha tändningens brinntid i ca 28 vevaxelgrader (under alla AFR och varvtal)

Jag har lite olika lösningar som jag tänkt ta upp
Första är Magnettändningen, den är ju nästan optimal dess problem är att den måste upp i varv för att fungera optimalt och att den kan störa ut en del elektronik
lösningen är då att göra en variator eller "dreva om den" så den snurrar dubbelt så fort för att få hög tändenergie redan på låga rpm och för att fixa elektroniken så finns det ju i dagens läge avstörningsfilter men frågan är om det fungerar på alla givare?
Andra lösningen jag har är att ta ett CDI system och sedan förlänga brinntiden genom att mata ström till plasmat från en separat energikälla och på låglast även köra MSD (Multi Spark Decharge) dvs en skur av gnistor

Frågan är bara vilken av dessa som är bäst?