torsdag, mars 16, 2006

Mjuk motorgång

Har funderat endel över att få en motor att gå så mjukt som möjligt
läst endel om balansaxlar , tunga svänghjul och vibrationsdämpare
Har kommit fram till att ju mjukare gång en motor har destå mer pålitlig blir motorn eftersom det blir mindre slitage och då under höga effektuttag finns det bara fördelar

Tanken är först att ta ut effekten under en lite längre tidsperiod då först iform av längre vevstakar
för att sedan ha ett tungt svänghjul och en torsionsdämpare för att få veven att inte få så mycket torsionssvängningar för att sedan ha lätta kolvar och stakar och välbalancerad vev
dehär med balansaxlar vet jag inte riktigt om ... det tar ju effekt men frågan är om man får igen det vid högre effektuttag?
synd att inte folk trimmar boxermotorer såpass att man skulle kunna få se skillnaden mot en radmotor vid höga effekuttag och varv skulle vara kul och se om det är bättre verkningsgrad i en boxer just pga den jämna gången