torsdag, januari 05, 2006

Schweizerost?

Fick lite tokiga idéer när jag satt å diskuterade grenrörsdesign med en grenrörstillverkare.

Små hål borde störa höghastighetspulsen mindre än ett stort pga pulsen "försvinner" inte lika mycket och vars har man ett stort hål? jo till wg
Vars vill man placera en wg för att störa höghastighetspulsen som minst? Antagligen så nära avgasventilen som möjligt och gärna på undersidan grenrörets början eftersom den då blir placerad i innerböj

Varför inte kombinera alla dessa?
Tanken är alltså att göra ett extra grenrör för wg:n.
först borra många små små hål på grenrörets undersida och nära portens öppning vid varje rör och svetsa uttagen till wg rakt på röret gärna lite snett så man får med en lite längre sträcka för uttaget än om man skulle svetsa wg 90grader mot rören å vill man vara ennu seriösare så borrar/fräser man de små hålen snett i flödets riktning så pulsen kan studsa in igen istället för att "försvinna" ut igenom dessa småhål

Fick en vild idé att testa dethär på en vanlig Garrett T03 snurra , eftersom wg ventilen sitter långt ifrån själva flödets primära bana så tar porten ut mot wgn en massa energie från pulsen
om man då portar upp öppningen till wg från både flödesriktningen och mot flödesriktningen och sedan svetsar fast en plåt rätt över hela wg hålet som har en massa små hål det största problemet (förutom hållbarheten) är att jag själv inte kan svetsa :(
men det skulle vart skoj å se om det fungerar :)