måndag, december 05, 2005

Periferihastighet

Har funderat endel över periferihastigheten kontra gashastigheten
vid 980 graders avgastemp så färdas ljudet i 700m/sek och högsta gashastighet på en turbo som jag har hört använts är 800m/sek gick verkigen gasen i just 800m/sek ?
börjar tro mer och mer att gasen gick i Mach 1 dvs 700m/sek, gasen borde ha bromsatsupp av ljudpulsen eftersom ljudpulsen träffar ytterst på turbinbladen
Om man skulle bygga 2 st indusermått så ljudpulsen skulle träffa det mindre indusermåttet eller att man riktar om ljudpulsen så den träffar längre in på bladet då borde ju periferihastigheten öka eftersom ljudpulsen inte bromsar turbinen
eller ska man bygga ljuddämpare på grenröret som börjar fungera efter en viss gashastighet/varvtal så det aldrig kommer fram nån ljudpuls?
Frågan är ju om det är nån nytta att ha en gashastighet över Mach 1? borde igentligen bli en "övervarvning" så gasen praktiskt taget dras ut och inget avgasmottryck bildas men stämmer det i praktiken?
för om man drar en liknelse till flygplan som kör i över mach 1, de måste vara speciellt utformade för att inte gå sönder av ljudpulsen så nog borde pulsen bromsa upp en heldel och kan man då dra nytta av den så borde det bli enormt bra :)