torsdag, februari 16, 2006

Balans

Har funderat lite på dehär med balancering av axeln i turbon och att du tjänar bara verkningsgrad dynamiskt med lättare turbin , axel och kompressor.
Men varför i hela fridens är kompressorn i aluminium och turbin i t.ex inconell är det inte en himla viktskillnad mellan sidorna? och det det då blir mycket lättare att få obalans på kompressorsidan om turbin har lite lite obalans
varför inte bygga kompressorn i t.ex stål! och då få en mindre viktskillnad mellan sidorna och man då kan köra tajtare spel på kompressorsidan och tajtare spel ger ju mer verkningsgrad på kompressorn och vidare så kan man kanske ha smalare axel och då få mindre friktion mot lagren samt mindre bult på kompressor och impeller och då utnyttja bladen på dem bättre (större area)

sen tänkte jag lite på dehär med viktskillnad kontra centripedalkraft att man kanske ska ha lite tyngre kompressor än turbin om turbin är större till diameter för att få samma centripedalkraft vid ungefär mitten av varvtalsområdet turbon kommer arbeta med men dethär är lite svårare att räkna på och/eller veta om det ger såpass mycket så inte axeln "flexar" ... jag ska fundera vidare