måndag, januari 23, 2006

Doktorer kan väl inte ha fel?

Nu har man läst en doktorsavhandling ang turbon och främst turbin och där testade de olika grenrör ett 4-1 rör ett 4-2-1 rör och en avgaslimpa
de kom fram till att 4-2-1 röret var bäst
de testade även att förlänga de olika kollektorerna för att "stämma av grenröret" men det gick inte så bra utan såg att ett kort 4-2-1 rör var bäst
först trodde de att de berodde på den höga amplitudskillnaden i gaspulsens början (höghastighetspulsen) att det var den som satte fart på turbon men efter några tester så såg de att den faktiskt bromsade upp turbin och inte satt fart på den utan att det var massflödet som fick den bättre verkningsgraden på turbin nu testade de en turbo med 3st olika avgashus samt 2 olika exduser på turbin och vad säger att just dessa avgshus och dessa turbiner fungerar som alla andra turbiner och avgashus?

detta var väldigt skoj att läsa för först å främst kan man säga -"Vad var det jag sa ang 4-2-1 rör"
men å andra sidan kan jag inte säga att man ska bygga bilen efter höghastighetspulsen MEN...
OM min käre turbokunnige telefonkompis nu har lyckats ta reda på höghastighetspulsen som han påstår sig ha gjort då förstår ni kanske hur bra turbos man i framtiden kommer att kunna bygga faktum är att efter att snackat med han hur han gör för att få turbin att fungera med den höga amplitudskillnaden så är jag övertygad dehär fungerar!
Nu måste man tyvärr slå i underläge för man har alla emot sig allt visar att det går inte bygga en turbin för hög ampitud för pulsen ... för doktorer kan väl inte ha fel? :)