fredag, mars 31, 2006

Mjuk motorgång del2

Har tänkt vidare på dehär med mjuk motorgång på rad 4
t.ex varför inte bygga ett block med offsetplacerad vev dvs inte centrerad mot cylindrarnas centrum utan man låter veven vara nån mm åt en sida istället för att flytta kolvbulten för ska man flytta kolvbulten får man nog problemet med att kolvringarna och kolven "viker" sig mer och skrapar mer på cylinderväggen
även kommit fram att kortslagig motor och långa stakar är bättre pga vinklarna blir bättre
sen funderade jag lite på dehär med att få den mjuka motorgången även mot växellådan och då är ett tungt svänghjul bättre
Kolvarnas vikt VS motvikterna på vevens tyngd samt hur motvikterna är placerade håller jag på att fundera lite över hur man ska få det att bli en mjuk motorgång på veven mha detta
kan iaf säga att lättare kolvar och tunga motvikter blir då mycket bra vid höga varv ...

snackade förövrigt med en rallyåkare idag och han berättade om att på vissa sugmotorer (minns inte vilken dock) så går vevlagren ner sig vid komphöjning efter en massa snack så kom vi fram till att veven började nog flexa så mkt pga det högre cylindertrycket
vi gick även tvärt igenom dehär med att folk tänker inte på att kammen/kammarna vrider sig om man planar en topp men det är offtopic ;)