söndag, maj 07, 2006

Dumpventil

Har förundrats över denna lustiga ventil som jag inte tidigare lagt nån energie på pga det blir ingen effekthöjning :)
Iaf dehär med att den ska släppa ut backpulsen, har funderat lite över dess placering och kommit fram med 2 varianter en är att man har den på kalla sidan nära spjället men riktat från flödesriktningen så när spjället stänger så far backpulsen ut ur wg och det lilla av den som fortarande går tillbaka får göra det
variant 2 är att ha den på varma sidan just vid turbon och likanant riktad som i 1:a varianten så när backpulsen lyckats ta sig igenom ic och är just påväg tillbaka till turbon så går den in i dumpventilen och far ut den vägen
anledningen varför man riktar dem "åt fel håll" är att de enbart ska släppa ut överflödigttryck och såmycket av backpulsen som möjligt för att en behålla så mycket tryck som möjligt utan att få backpulser på turbon ... för en turbo har svårare att bygga tryck än att ge flöde
sen har jag snabbt tänkt över hur man ska justera in den ... eftersom man vill behålla tryck men endå inte ge turbon enorma backpulser så ska man nog ställa den så den är så hårt spännd så turbon är just påväg att kvittra dvs dumpventilen ska pysa och turbon ska nästan kvittra och det samtidigt