tisdag, april 11, 2006

Insugs tankar

Har funderat lite över lite grejjer i motorn t.ex olika långa insugsrör och kommit fram till att det är inte så bra att ha det eftersom du får olika VE på olika cylindrar under olika varvtal alltså måste du mappa motorn cyl per cyl och det är ju himla onödligt
även funderat över dehär med plenum och kommit fram till att typ MIS insug är de bästa insug som finns eftersom luften matas bakom trattarna och får då bättre luftdelning och flödet hämmas inte såvärst mycket om man har som i MIS stora trattar och endå ganska stor plenumvolym
sen stämmer man av trattarnas längd till de varvtal man vill ha :)

sen är frågan hur man ska styra lufttillförseln finns lite olika sätt t.ex:
rullspjäll mellan trattarna och motorn för snabb respons och bra flöde
butterfly mellan trattarna och motorn för snabb respons ... också kör de ju så i F1 ;)
butterfly på "vanliga" stället för enkelheten
rullspjäll på "vanliga" stället för bra flöde
butterfly framför turbon för bra respons och slippa dumpventil
enda problemet jag ser är hur man ska lösa tomgången på de ovanliga lösningarna
slidspjäll har jag kasserat helt eftersom det är så svårt att få jämn gas

frågan är sen hur man ska montera spridarna? jag vill ha en spridare per insugsventil och gärna riktad rakt mot den men har man då ett butterfly eller rullspjäll ivägen kommer det ju bli helt knas eller?
Hemligheten med attbygga den ultimata turbon är att inte göra turbin tät utan att låta avgaserna sippra förbi dvs svarva upp avgashuset så det blir en diffusor och ha turbin otät