onsdag, december 27, 2006

Tryck och flöde

Nu har man sett flödesschema på ett avgashus till en turbo och jag säger bara en sak ... jag har tänkt rätt!!
Var dehär med intärna Wg:n som var så uppenbart dvs att högsta trycket var där lägsta flödet är och det är ju på ventilen på den sida som är först i flödesriktningen om nu wg-ventilen är "insjunken" dvs en bit ut från flödet och att det då är viktigt att ventilen öppnar åt rätt håll

så nu ska jag ta tag i min slip å slipa så min intärna wg blir ennubättre på t03:an :)

sen har man börjat fundera hur man ska lösa dehär med dynamiska flödet i ett topplock (med crossflow)... då iprincip alla topplock är gjorda med en radie ner mot ventiltallriken så trycket blir på fel sida insugsventilen och när då insugsventilen öppnar och man har overlap så blir första flödet bakåt tvärt istället för att "blåsa" igenom cylindern ut mot avgasporten och få ur restgaserna med mycket mindre luft och på kortare tid

1 Comments:

At 2007-01-10 17:47, Blogger Big Al said...

tog inte länge innan man fick fakta :)
insugs flödar lika när den öppnar så nu behöver vi inte fundera med på hur man ska få flödet igenom cylindern

 

Skicka en kommentar

<< Home